باشگاه خبری فراساحل: معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به ارائه سند مشترک ایران و یونان در اجلاس بعدی کمیته ایمنی دریانوردی، گفت: این سند مشترک، مبتنی بر تدوین استانداردهای هدفمند ساخت کشتی و ایمنی دریانوردی است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل ازمارینتایمز، با بیان اینکه کمیته ایمنی دریانوردی سازمان بین المللی دریانوردی (MSC) هر دو سال، سه جلسه برگزار میکند، گفت: در جلسات کمیته ایمنی دریانوردی سه اقدام اساسی انجام میشود. وی افزود: با توجه به اینکه کمیته ایمنی دریانوری از اساسی ترین کمیتههای IMO در بحث ایمنی دریانوردی محسوب میشود، یکی از اقدمات مهم این کمیته، بررسی موضوعات تخصصی است که در کمیتههای فرعی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، و تصمیمگیری نهایی مباحث در این کمیته انجام میشود.
عباسنژاد، ادامه داد: با توجه به اینکه کمیته ایمنی دریانوردی به عنوان مرجع اصلی در مباحث مربوط به ایمنی و امنیت محسوب میشود، پس از بررسی اسناد و پیشنهادها، بخشی از مصوبات را به طور مستقیم اجرایی و بخش دیگر را به عنوان دستور کار به سایر کمیتهها ارسال میکند. وی تصریح کرد: بخش دیگری از وظایف کمیته ایمنی دریانوردی شامل بررسی موضوعات مرتبط با مصوبات IMOاست که منجر به تدوین اصلاحیهها، مقررات و استانداردهای ایمنی آیمو میشود. معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به حضور نمایندگان ایران در نود و هشتمین اجلاس کمیته ایمنی دریانوردی، گفت: هیات نمایندگان ایران به ریاست مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر، در این اجلاس حضور داشتند. این هیات متشکل از نمایندگان سازمان بنادر، دانشگاه دریانوردی خارک، شرکت ملی نفتکش ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، و موسسه ردهبندی ایرانیان بودند.
وی با بیان اینکه از نظر حضور فیزیکی این تیم بیشترین تعداد شرکت کننده و در عین حال کاملترین تعداد را از نظر تخصصهای لازم و پوشش کلی مباحث در اختیار داشت، گفت: با توجه به اینکه مباحث کلی کمیته ایمنی دریانوردی به صورت همزمان در کمیته اصلی و کارگروههای فنی و تخصصی تشکیل میشود، به دلیل تعداد بالای نمایندگان ایرانی، توانستیم در همه مباحث و کارگروهها حضور فعال و مؤثر داشته باشیم. عباسنژاد، درباره موضوعات مطرح شده در کمیته ایمنی دریانوردی، گفت: موضوع امنیت دریانوردی و دزدی دریایی یکی از موضوعات مهم در کمیته ایمنی دریانوردی بود. وی با بیان اینکه یکی از مباحثی که در سالهای اخیر در این کمیته مطرح میشود، بحث امنیت رایانهای و شبکهای است، گفت: در حال حاضر کشتیها دارای تجهیزات مدرن الکترونیکی هستند و نقشهها و رادارهای امنیتی از طریق نرم افزار کنترل و بهروز میشود.
معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: همچنین اکثر ارتباطات با بنادر و نمایندگان کشتیرانیها از طریق سیستمهای شبکهای صورت میگیرد، به این ترتیب افزايش ضریب امنیت سایبری منجر به ارتقای سطح امنیت و ایمنی دریانوردی میشود. وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در قالب امنیت دریانوردی در آیمو مطرح شده، آموزشهای دریانوردی مرتبط با امنیت دریانوردی است، گفت: آیمو بر اساس بررسیهایی که انجام داده، اعلام کرده است که با توجه به شرایط جدید امنیتی باید استانداردها و مدلهای آموزشی اصلاح شود.
تدوین پیشنویس اصلاح دورههای آموزشی دریانوردی توسط ایران
عباسنژاد، افزود: در این زمینه سندی که از سوی ایران در حوزه بازنگری دورههای آموزشی مرتبط با امنیت دریانوردی ارائه شد، مورد تصویب و حمایت همهجانبه اعضا قرار گرفت. با توجه به اینکه ایران و چند کشور دیگر متقاضی اصلاح دورههای آموزشی و ارائه پیش نویس مربوط به این دورهها بودند، در نهایت مقرر شد ایران استانداردهای آموزشی را تهیه کند و همچنین در این زمینه یک گروه فنی با مسئوليت هماهنگ كنندگي کشور مالزی موضوعات را بررسی و نهایی کند. این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه تهیه استانداردهای آموزشی یکی از موفقیتهای چشمگیر سازمان بنادر محسوب میشود، گفت: با کمک شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و موسسات آموزشی، این استانداردها را تهیه و به کمیته ایمنی دریانوردی ارائه خواهد شد.
ارزیابی ریسک امنیت سایبری در سیستم مدیریت ایمنی کشتیرانیها
عباس نژاد با بیان اینکه دزدی دریایی و اقدامات پیشگیرانه و دفاعی کشورها یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در نود و هشتمین اجلاس کمیته ایمنی دریانوردی بود، گفت: در این زمینه سندی از سوی نمایندگان کشور امریکا ارائه شد مبنی بر اینکه ارزیابی ریسک امنیت سایبری در قالب سیستم مدیریت ایمنی شرکتهای کشتیرانی انجام شود. وی با تاکید بر اینکه امریکاییها معتقد بودند که امنیت سایبری به عنوان یک ریسک در بحث ایمنی کشتیها تاثیرگذار است، تصریح کرد: این سند مورد تایید کشورهای اروپایی قرار گرفت و پیش نویس آن تهیه و احتمالا در اجلاس بعدی کمیته ایمنی دریانوردی به صورت غیرالزامآور تصویب شود، بر این اساس شرکتهای کشتیرانی باید حملات سایبری را در بخشهای ریسکهای ایمنی مورد توجه قرار داده و در سیستم مدیریت ایمنی راهکارهای مقابله با آن در نظر بگیرند.
با مخالفت ایران، سند پیشنهادی هند از دستور کار خارج شد
عباسنژاد، با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مهم این اجلاس ارائه سندی از سوی کشور هند مبنی بر نظارت بر کشتیهای مورد استفاده براي پايگاه گاردهاي مسلح براي تامين امنيت كشتيهای مستقر در منطقه پرخطر سومالی بود، توضیح داد: 7 فروند کشتی با نیروهای مسلح در منطقه پرخطر سومالی مستقر هستند که کشتیهای عبوری با گرفتن نیروهای امنیتی، از آنها برای مواجه با دزدان دریایی استفاده میکنند تا بتوانند منطقه پرخطر را به سلامت طی کنند. این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه یکی از این کشتیها متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که در نزدیکی خلیج عدن حضور دارد، گفت: در این اجلاس هندیها پیشنهاد دادند که سیستمی ایجاد کنند تا كنترل و نظارت كامل بر اين شناورها، توسط كشور ساحلي انجام پذيرد و اطلاعات جامعي از وضعيت نيروها، سلاح و مهمات و شرايط كشتي بين كشتي و كشور ساحلي صورت پذيرد كه مسلما اين تبادل اطلاعات به دليل محرمانه بودن بخشی از آنها ريسك حمله به اين كشتیها توسط دزدان دريايی و يا تشخيص توان نظامي آنها و در نتيجه افزايش ريسك دزدیهای موفق دريايی بالا میبرد.
وی در ادامه گفت: اگرچه کشورهای زیادی از این سند حمایت کردند اما ما ضمن مخالفت شدید با این پیشنهاد اعلام کردیم که این تبادل اطلاعات امنیت را تهدید و به نوعی وارد مباحث امنیتی کشورها میشود. همچنین مذاکرات متعددی با نمایندگان چند کشور از جمله روسيه و چین داشتیم و در نهایت استدلالات ايران مورد توجه حتي كشورهايي كه ابتدا حمايت كرده بودند قرار گرفت و در پي ايران كشورهاي ديگر از جمله امريكا نيز مخالفت خود را اعلام و به این ترتيب قرار شد این موضوع فعلا از دستور کار خارج شود.
بررسی استانداردهای هدفمند برای ساخت کشتی
عباس نژاد با بیان اینه موضوع مهم دیگری که در این اجلاس مطرح شد، استانداردهای هدفمند برای ساخت کشتی و ارتقای ایمنی دریانوردی بود، گفت: در اين اجلاس لازم الاجرا شدن استانداردهاي هدفمند براي ساخت كشتيهاي تانكر و فلهبر نوساز بالاي 150 متر طول و يك دوره اجراي آن مورد توجه قرار گرفت. وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه تيم مميزي IMOاستانداردهاي موسسات رده بندي عضو IACS را بررسي و تایيد کردهاند، لازم بود بر اساس تجارب مكتسبه اصلاحاتي بر روي راهنماي اجرايي اين معيارها صورت پذيرد كه در اين جلسه موارد مربوط به نيازمنديهايي كه موسسات براي تايید مقررات خود بايد ارائه دهند و راهكارهاي رفع موارد عدم انطباق توافق حاصل گرديد و مقرر شد موضوع مهم مميزيهاي دورهاي از استانداردهاي تایيد شده در جلسه بعدي بررسي و نهايي شود.
سند مشترک ایران و یونان مبنی بر تدوین استانداردهای ساخت کشتی
معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: در اين زمينه جمهوري اسلامي ايران نظارت فني مهمي را ارائه نمود كه بين كشورها مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در نهايت با توجه به ابراز تمايل كشور يونان و همسويي نظارت دو كشور توافق شد كه بعد از سالها اولين سند مشترك ايران و يونان به اجلاس بعدي ارائه شود.
نقش ایران در تدوین استانداردهای ایمنی دریانوردی
عباسنژاد خاطرنشان کرد: از موضوعات مهم ديگر مورد بحث در اين دستور كار بررسي پيش نويس نهايي دستورالعمل تدوين استانداردهاي ايمني از طريق تبيين معيارهاي هدفمند و با روش ارتقاء سطوح ايمني دريانوردي بود كه مقرر است در اجلاس بعدي اين پيش نويس نهايي شود. به گفته او، پس از تدوين اين دستورالعمل تحول ويژهاي در تدوين استانداردهاي فني و ايمني توسط IMOو كشورهاي عضو و موسسات ردهبندي در رابطه با ايمني دريانوردي بوجود خواهد آمد كه جمهوري اسلامي ايران در تدوين اين دستورالعمل نقش ويژهاي داشته است. وی ادامه داد: دو موسسه رده بندي ايراني باید در اسرع وقت نسبت به آمادهسازي استانداردهاي فني خود براي ارسال به IMO و اخذ مصوبه كميته ايمني دريانوردي، پس از انجام مميزيهاي لازم، اقدام کنند. عباسنژاد با تاکید بر اینکه اقدام مذکور، پيچيده و زمانبر است و نياز به كارشناسي دقيق دارد، افزود: در صورت عدم تایيد استانداردها امكان صدور گواهينامههاي فني و ايمني و بازرسيهاي فني از كشتيهاي تانكر و فله بر بالاي 150 متر طول براي اين دو موسسه نخواهد بود.
کد خبر : 3953
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir